Risanje in slikanje v 3. letniku UG-LS.
Učilnico ureja mag. Apolonija Simon, prof.

3.3 RISANJE IN SLIKANJE V 3. LETNIKU

 3.3.1 Uvod v risanje in slikanje v 3. letniku


Cilji

Dijak:

  •   se seznani z novimi vsebinami pri predmetu,

  •   se seznani z obveznostmi v šoli in doma,

  •   se seznani z vrednotenjem njihovega dela.

    Vsebine

  •   Obnova vsebin 2. letnika.

  •   Načini in merila vrednotenja likovnih del, obveznosti dijakov.

  •   Nove vsebine v programu 3. letnika.

  •   Sestava zaključne ocene.

3.3.2 Načrtovanje prostora in umestitev manekena v naravni velikosti

Cilji

Dijak:

  •   obnovi znanje drugega letnika z risanjem kompleksnejših predmetov, z umestitvijo

    poenostavljene figure (manekena) v naravni velikosti in zaznavanjem medsebojnih

    odnosov (položaj, nagib, smer, optične skrajšave in njihova ponazoritev z risbo itd.),

  •   riše leseno lutko (manekena) v kombinaciji s kompleksnimi predmeti, ki jih postopoma premika po prostoru in s tem zaznava perspektivo, obliko predmeta v relaciji do lutke

    (blizu, daleč), njihovo oblikovno spreminjanje (deformacije),

  •   riše leseno lutko z linijsko in ploskovno stilizacijo,

  •   upodablja človeško figuro v kontekstu z drugo figuro v istem prostoru,

22

  •   riše konkretne prostorske izseke z leseno lutko v naravni velikosti ter stopnjuje zahtevnost načrtovanja glede na lego (različne postavitve v interjer),

  •   riše krokije lutke v prostoru,

  •   uporablja različne risarske tehnike in podlage.

    Vsebine

  •   Organizacija slikovne ploskve: zgoraj, spodaj, levo, desno, določanje horizonta, določanje modula za meritve ipd.

  •   Likovno gledanje in likovna analiza oblik v prostoru ter stilizacija kompleksnejših oblik, medsebojna razmerja in zaznavanje prostora med elementi ter njihove poenostavitve.

  •   Različne centralne perspektive (eno, dve in tri-bežiščne) in sprememba višine horizonta oziroma spremembe zaznavanja prostora glede na lego opazovalčeve očesne ravnine.

3.3.3 Človeško okostje

Cilji

Dijak:

  •   vizira in določa razmerja med deli in celoto v človeškem okostju, določa večje celote in

    njihove poenostavitve,

  •   opazuje skeletno zgrajenost telesa, določa in riše njegove dele v poenostavljene celote

    (prsni koš, medenični obroč, os hrbtenice in nato kosti nog, lobanje in rok),

  •   riše dele okostja in sklepe s poenostavitvami in jasno prostorsko strukturo glede na funkcionalnost: prsni koš, študij lopatic in ramenskega obroča, medenični obroč,

    kolenski sklep, kosti dlani in zapestja, kosti stopala,

  •   načrtuje različne poze okostja (stoječa, sedeča, ležeča) z iskanjem presekov, osi,

    simetral ter razumevanjem prostorskih (skrajšav) deformacij glede na prostorsko

    orientiranost okostja,

  •   riše poenostavljeno okostje v različnih pozah po spominu oziroma rekonstrukciji oblik,

    ki ga sestavljajo,

  •   razume pomen študije človeškega okostja kot temelja za upodabljanje človeške figure in

    delovanje posameznih sklepov z njihovo gibalno funkcijo,

  •   riše krokije človeškega okostja po modelu (z upoštevanjem glavnih poenostavljenih

    oblik skeleta).

23

Vsebine

  •   Anatomska zgradba človeškega okostja.

  •   Poenostavitve večjih delov človeškega okostja in njihovo konstruiranje.

  •   Sorazmerja v človeškem telesu – proporcioniranje.

  •   Dvostranskost človeškega telesa in asimetrija glede na razporeditev mas v telesu glede

    na različne poze.

  •   Nosilni in nošeni deli okostja.

  •   Zakonitosti gibljivosti posameznih sklepov.

  •   Vidne točke skeleta na površini človeškega telesa.

  •   Okostje v prostoru.

3.3.4 Študij oblike roke od dlani do ramenskega sklepa

Cilji

Dijak:

  •   riše roko in upošteva anatomske značilnosti in proporcionalne zakonitosti roke,

  •   določa oblike mase/volumne s konstrukcijsko risbo, z geometrizacijo in s

    poenostavljanjem,

  •   razume oblike volumna s pomočjo risbe linij mrežaste opne, presekov in osnovnih

    anatomskih značilnosti kosti,

  •   riše roko od dlani do komolčnega dela z rotacijo okrog podlahti,

  •   stopnjuje razumevanje oblik s hitrejšim risanjem skic z različnih zornih kotov in v

    različnih postavitvah modelov rok (mavčni odlitki, leseni modeli dlani),

  •   riše konstrukcijo roke po spominu izhajajoč iz razumevanja bistvenih oblikovnih

    značilnosti,

  •   riše roko z oprijemom različnih predmetov,

  •   modelira predhodno kakovostno zasnovano konstrukcijsko risbo roke in dlani,

  •   poskusi narisati različne tipe rok oziroma dlani glede na starost, spol, gibanje itd.

    Vsebine

  •   Primerjava različnih anatomskih skic oz. risarskih študij – primerjava glede na spol in starost človeka.

  •   Kako anatomska struktura sklepov deluje na njihovo gibljivost: upogib, rotacija idr.

  •   Deformacije roke glede na lego v prostoru.

  •   Členjenje segmentov v členkih po medsebojnih prostorskih usmeritvah in od večjih mas

    k manjšim.

  •   Črtno plastenje oziroma mrežasta opna za doseganje volumenske študije roke.

3.3.5 Študij oblike stopala

Cilji

Dijak:

  •   spozna anatomske in proporcionalne zakonitosti stopala,

  •   nadzira oblike mase/volumne s konstrukcijsko risbo stopala,

  •   z geometrizacijo riše poenostavitve stopala v različnih legah,

  •   razume oblike volumna s pomočjo risbe linij mrežaste opne in presekov,

  •   stopnjuje razumevanje oblik s hitrejšim risanjem krokijev stopala v različnih legah,

  •   riše konstrukcijo stopala po spominu izhajajoč iz razumevanja bistvenih oblikovnih

    značilnosti,

  •   modelira predhodno kakovostno zasnovano konstrukcijsko risbo stopala,

  •   riše stopalo v gibanju glede na prenašanje teže pri hoji (peta – prsti),

  •   riše različna obuvala v povezavi s študijo stopala,

  •   modelira predhodno kakovostno zasnovano konstrukcijsko risbo stopala.

    Vsebine

  •   Anatomija stopala, funkcija kosti in vezi ter njegova gibljivost.

  •   Poenostavitve volumna stopala z iskanjem njegovih ključnih oblikovnih značilnosti.

  •   Primerjava različni risarskih študij stopala glede na lego in zorni kot opazovanja.

  •   Črtno plastenje oziroma mrežasta opna za doseganje volumenske študije stopala.

  •   Perspektivične skrajšave oziroma deformacije stopal glede na lego telesa v prostoru.

25

3.3.6 Študij organskih oblik: človeška lobanja

Cilji

Dijak:

  •   analizira anatomijo lobanjskih kosti in jih poskuša poenostaviti v geometriziranih

    oblikah:
    o lobanja – jajčasta ali pol krogla,
    o lični segment – oglat (štiriroba prizma),o zgornja čeljust (triroba prizma),
    o zobje in del mandibule (pol valja),

  •   riše poenostavljeno (geometrizirano) obliko lobanje v različnih legah in nadzira obliko ter volumen.

  •   riše skice v različnih legah z določanjem pozicije simetrale in osi naklona.

  •   riše lobanjo s črtno konstrukcijo.

  •   riše lobanjo z več detajli (obrazni, lobanjski del itd.),

  •   upodobi lobanjo s pomočjo modelacije,

  •   riše s pomočjo uporabe različnih risarskih tehnik.

    Vsebine

    •   Anatomija človeške lobanje in možni gibi v odnosu do prsnega koša (analiza gibljivih delov – spodnja čeljust, spoj z vratnimi vretenci).

    •   Značilnosti in razlike med moško, žensko in otroško lobanjo kot osnova za portretiranje.

    •   Razlaga simetral in osi lobanje glede na lego v prostoru.

    •   Natančna študija lobanje po modelu z linijo.

    •   Natančna študija lobanje s tonsko modelacijo.

    •   Perspektivne skrajšave oziroma deformacije lobanje zaradi različnih leg v prostoru.

26

3.3.7 Študij organskih oblik: študij glave po mavčnih odlitkih in po živem modelu (portret, avtoportret)

Cilji

Dijak:

  •   analizira anatomijo mišic in kosti človeške glave, vratu in ramenskega obroča,

  •   riše geometrizirano obliko glave in vratu v različnih legah,

  •   riše različne glave po mavčnih odlitkih (obdobja grške in rimske antike ter renesančnih),

  •   riše krokije iz različnih kotov opazovanja,

  •   riše in analizira študije posameznih odlitkov od konstrukcijske linije k modelaciji,

  •   riše doprsne portrete po živih modelih različnih spolov z uporabo različnih risarskih

    tehnik,

  •   fotografira različne osebe različnega spola in starosti, v različnih čustvenih stanjih in išče značilne spremembe fiziognomije ter jih nariše v skicah s svinčnikom,

  •   riše portrete s pokrivalom in drugimi dodatki,

  •   uporablja različne grafične pristope, glede na uporabo likovnih izraznih sredstev: linija,

    ploskev, modelacija ipd.,

  •   nadgrajuje svoje risarsko znanje v kompleksnejših formah,

  •   riše različne modele (po spolu in starosti) in pri tem poudarja razlike v fiziognomiji

    posameznika.

    Vsebine

    •   Anatomska struktura človeške glave, vratu in ramenskega obroča.

    •   Poenostavitve glave in vratu v geometrijsko strukturo, iskanje simetrale, osi naklona

      glave in deformacij obraznega dela zaradi perspektivičnih skrajšav.

    •   Doprsni mavčni odlitki renesančnih, grških, antičnih modelov v različnih legah, zasukih,

      nagibih ipd.

    •   Značilnosti fiziognomije portretirancev glede na spol in starost.

    •   Različna orodja, materiali in risarske tehnike in njihovi vizualni učinki.

    •   Različne risarske izvedbe portretov znanih mojstrov in iskanje njihovih stilskih

      posebnosti pri portretiranju ter primeri portretov, pri katerih je individualnost

      portretiranca izjemna (Velasquez, Rembrandt, Géricault ...).

    •   Izražanje likovne vsebine skozi risbo: portret in portretiranec (osebni izraz ustvarjalca). 27

3.3.8 Slikanje tihožitij – kompozicije iz različnih elementov in tkanin

Nadgradnja vsebine iz 2. letnika.

Cilji

Dijak:

  •   skicira kompozicije različnih vaz, steklenic, lončnic, sadja, draperij ipd.,

  •   skicira z različnimi risali (barvice, barvne krede, flomastri, barvni tuši ...),

  •   slika tihožitje v monokromatski izvedbi v tehniki gvaša (mešanje ene barve z belo in

    črno),

  •   slika tihožitje z elementi mat površin v barvni modelaciji,

  •   slika tihožitje z elementi s svetlečimi površinami v barvni modelaciji,

  •   slika kompozicijo elementov v sorodnih barvnih odtenkih,

  •   slika kompozicijo iz elementov v kontrastnejših barvah,

  •   slika tihožitje v toplo-hladnem kontrastu (modulacija),

  •   naslika tihožitje v različnih slikarskih tehnikah (tempera, akril ipd.).

    Vsebine

  •   Kadriranje motiva v odnosu do izbranega formata s stopnjevanjem zahtevnosti postavitve predmetov in draperij (slikovne predloge različnih avtorjev: Morandi, Cezanne, Picasso, Braque ...).

  •   Odnos med obliko in barvo, barvne ploskve in njihova medsebojna razmerja, barvni kontrasti.

  •   Prostorsko učinkovanje barve: odnosi med različnimi kvalitetami barvne ploskve (svetlost, barvnost, barvna moč).

  •   Analiza barvnih odtenkov v odvisnosti od vira svetlobe.

  •   Analiza barvnih odtenkov in kontrastov glede na snovnost (teksturo) predmetov.

  •   Analiza barvnih odtenkov glede na različno oddaljenost od opazovalca.

  •   Različni tehnološki postopki glede na izbiro slikarske tehnike: tempere, gvaš, akril,

    akvarel.

28

3.3.9 Slikanje eksterjerja (šola v naravi)

Cilji

Dijak:

  •   skicira na terenu in išče različne motive z različnimi risali (večji in manjši prostorski

    izseki),

  •   riše različne študije vedut z barvnimi risali (flomastri, barvne krede),

  •   po opazovanju narave pripravi barvne skice, akvarelirane risbe kot osnutek za večjo

    barvno študijo,

  •   opazujejo barve v naravi in njihovo spreminjanje glede na oddaljenost (zračna in barvna

    perspektiva) ter slikajo širše prostorske izseke ob upoštevanju videnega,

  •   slikajo pejsaž, barvne študije eksterjerja s pomočjo tonske modelacije,

  •   v praksi izvajajo barvno modulacijo po Cezannu,

  •   slikajo in opazujejo spremembe barvnih tonov v naravi:

    o glede na spremembe pozicij opazovanja,
    o glede na svetlostno situacijo (zjutraj, opoldne, zvečer, jasno, megleno ...).

    Vsebine

  •   Obnova že znanih slikarskih pojmov in slikovni primeri: eksterjer, veduta, pejsaž, kader, barvna perspektiva in zračna perspektiva, tonska in barvna modelacija, barvna modulacija in njihova uporaba v praksi ipd.

  •   Pastoznost in lazurnost slojev barve.

  •   Slikarske tehnike in materiali: akvareli, barvne krede in pasteli ter akrili.

  •   Slikarska tehnologija v praksi: priprava podlag za slikanje z različnimi slikarskimi

    tehnikami.

  •   Cézanne in barvna modulacija (slikovno gradivo: barvne reprodukcije).

  •   Pejsaž skozi čas in različni slikarski pristopi ter barvne interpretacije.