Risanje in slikanje v 3. letniku UG-LS.
Učilnico ureja mag. Apolonija Simon, prof.
3.3 RISANJE IN SLIKANJE V 3. LETNIKU
3.3.1 Uvod v risanje in slikanje v 3. letniku
Cilji
Dijak:
-
se seznani z novimi vsebinami pri predmetu,
-
se seznani z obveznostmi v šoli in doma,
-
se seznani z vrednotenjem njihovega dela.
Vsebine
-
Obnova vsebin 2. letnika.
-
Načini in merila vrednotenja likovnih del, obveznosti dijakov.
-
Nove vsebine v programu 3. letnika.
-
Sestava zaključne ocene.
3.3.2 Načrtovanje prostora in umestitev manekena v naravni velikosti
Cilji
Dijak:
-
obnovi znanje drugega letnika z risanjem kompleksnejših predmetov, z umestitvijo
poenostavljene figure (manekena) v naravni velikosti in zaznavanjem medsebojnih
odnosov (položaj, nagib, smer, optične skrajšave in njihova ponazoritev z risbo itd.),
-
riše leseno lutko (manekena) v kombinaciji s kompleksnimi predmeti, ki jih postopoma premika po prostoru in s tem zaznava perspektivo, obliko predmeta v relaciji do lutke
(blizu, daleč), njihovo oblikovno spreminjanje (deformacije),
-
riše leseno lutko z linijsko in ploskovno stilizacijo,
-
upodablja človeško figuro v kontekstu z drugo figuro v istem prostoru,
22
-
riše konkretne prostorske izseke z leseno lutko v naravni velikosti ter stopnjuje zahtevnost načrtovanja glede na lego (različne postavitve v interjer),
-
riše krokije lutke v prostoru,
-
uporablja različne risarske tehnike in podlage.
Vsebine
-
Organizacija slikovne ploskve: zgoraj, spodaj, levo, desno, določanje horizonta, določanje modula za meritve ipd.
-
Likovno gledanje in likovna analiza oblik v prostoru ter stilizacija kompleksnejših oblik, medsebojna razmerja in zaznavanje prostora med elementi ter njihove poenostavitve.
-
Različne centralne perspektive (eno, dve in tri-bežiščne) in sprememba višine horizonta oziroma spremembe zaznavanja prostora glede na lego opazovalčeve očesne ravnine.
3.3.3 Človeško okostje
Cilji
Dijak:
-
vizira in določa razmerja med deli in celoto v človeškem okostju, določa večje celote in
njihove poenostavitve,
-
opazuje skeletno zgrajenost telesa, določa in riše njegove dele v poenostavljene celote
(prsni koš, medenični obroč, os hrbtenice in nato kosti nog, lobanje in rok),
-
riše dele okostja in sklepe s poenostavitvami in jasno prostorsko strukturo glede na funkcionalnost: prsni koš, študij lopatic in ramenskega obroča, medenični obroč,
kolenski sklep, kosti dlani in zapestja, kosti stopala,
-
načrtuje različne poze okostja (stoječa, sedeča, ležeča) z iskanjem presekov, osi,
simetral ter razumevanjem prostorskih (skrajšav) deformacij glede na prostorsko
orientiranost okostja,
-
riše poenostavljeno okostje v različnih pozah po spominu oziroma rekonstrukciji oblik,
ki ga sestavljajo,
-
razume pomen študije človeškega okostja kot temelja za upodabljanje človeške figure in
delovanje posameznih sklepov z njihovo gibalno funkcijo,
-
riše krokije človeškega okostja po modelu (z upoštevanjem glavnih poenostavljenih
oblik skeleta).
23
Vsebine
-
Anatomska zgradba človeškega okostja.
-
Poenostavitve večjih delov človeškega okostja in njihovo konstruiranje.
-
Sorazmerja v človeškem telesu – proporcioniranje.
-
Dvostranskost človeškega telesa in asimetrija glede na razporeditev mas v telesu glede
na različne poze.
-
Nosilni in nošeni deli okostja.
-
Zakonitosti gibljivosti posameznih sklepov.
-
Vidne točke skeleta na površini človeškega telesa.
-
Okostje v prostoru.
3.3.4 Študij oblike roke od dlani do ramenskega sklepa
Cilji
Dijak:
-
riše roko in upošteva anatomske značilnosti in proporcionalne zakonitosti roke,
-
določa oblike mase/volumne s konstrukcijsko risbo, z geometrizacijo in s
poenostavljanjem,
-
razume oblike volumna s pomočjo risbe linij mrežaste opne, presekov in osnovnih
anatomskih značilnosti kosti,
-
riše roko od dlani do komolčnega dela z rotacijo okrog podlahti,
-
stopnjuje razumevanje oblik s hitrejšim risanjem skic z različnih zornih kotov in v
različnih postavitvah modelov rok (mavčni odlitki, leseni modeli dlani),
-
riše konstrukcijo roke po spominu izhajajoč iz razumevanja bistvenih oblikovnih
značilnosti,
-
riše roko z oprijemom različnih predmetov,
-
modelira predhodno kakovostno zasnovano konstrukcijsko risbo roke in dlani,
-
poskusi narisati različne tipe rok oziroma dlani glede na starost, spol, gibanje itd.
Vsebine
-
Anatomija človeškega telesa: kosti, mišic, sklepov in vezi roke, pomembne za konstrukcijsko risbo.
-
Poenostavitve volumna roke z iskanjem njenih bistvenih oblikovnih značilnosti.
24
-
-
Primerjava različnih anatomskih skic oz. risarskih študij – primerjava glede na spol in starost človeka.
-
Kako anatomska struktura sklepov deluje na njihovo gibljivost: upogib, rotacija idr.
-
Deformacije roke glede na lego v prostoru.
-
Členjenje segmentov v členkih po medsebojnih prostorskih usmeritvah in od večjih mas
k manjšim.
-
Črtno plastenje oziroma mrežasta opna za doseganje volumenske študije roke.
3.3.5 Študij oblike stopala
Cilji
Dijak:
-
spozna anatomske in proporcionalne zakonitosti stopala,
-
nadzira oblike mase/volumne s konstrukcijsko risbo stopala,
-
z geometrizacijo riše poenostavitve stopala v različnih legah,
-
razume oblike volumna s pomočjo risbe linij mrežaste opne in presekov,
-
stopnjuje razumevanje oblik s hitrejšim risanjem krokijev stopala v različnih legah,
-
riše konstrukcijo stopala po spominu izhajajoč iz razumevanja bistvenih oblikovnih
značilnosti,
-
modelira predhodno kakovostno zasnovano konstrukcijsko risbo stopala,
-
riše stopalo v gibanju glede na prenašanje teže pri hoji (peta – prsti),
-
riše različna obuvala v povezavi s študijo stopala,
-
modelira predhodno kakovostno zasnovano konstrukcijsko risbo stopala.
Vsebine
-
Anatomija stopala, funkcija kosti in vezi ter njegova gibljivost.
-
Poenostavitve volumna stopala z iskanjem njegovih ključnih oblikovnih značilnosti.
-
Primerjava različni risarskih študij stopala glede na lego in zorni kot opazovanja.
-
Črtno plastenje oziroma mrežasta opna za doseganje volumenske študije stopala.
-
Perspektivične skrajšave oziroma deformacije stopal glede na lego telesa v prostoru.
25
3.3.6 Študij organskih oblik: človeška lobanja
Cilji
Dijak:
-
analizira anatomijo lobanjskih kosti in jih poskuša poenostaviti v geometriziranih
oblikah:
o lobanja – jajčasta ali pol krogla,
o lični segment – oglat (štiriroba prizma),o zgornja čeljust (triroba prizma),
o zobje in del mandibule (pol valja), -
riše poenostavljeno (geometrizirano) obliko lobanje v različnih legah in nadzira obliko ter volumen.
-
riše skice v različnih legah z določanjem pozicije simetrale in osi naklona.
-
riše lobanjo s črtno konstrukcijo.
-
riše lobanjo z več detajli (obrazni, lobanjski del itd.),
-
upodobi lobanjo s pomočjo modelacije,
-
riše s pomočjo uporabe različnih risarskih tehnik.
Vsebine
-
Anatomija človeške lobanje in možni gibi v odnosu do prsnega koša (analiza gibljivih delov – spodnja čeljust, spoj z vratnimi vretenci).
-
Značilnosti in razlike med moško, žensko in otroško lobanjo kot osnova za portretiranje.
-
Razlaga simetral in osi lobanje glede na lego v prostoru.
-
Natančna študija lobanje po modelu z linijo.
-
Natančna študija lobanje s tonsko modelacijo.
-
Perspektivne skrajšave oziroma deformacije lobanje zaradi različnih leg v prostoru.
-
26
3.3.7 Študij organskih oblik: študij glave po mavčnih odlitkih in po živem modelu (portret, avtoportret)
Cilji
Dijak:
-
analizira anatomijo mišic in kosti človeške glave, vratu in ramenskega obroča,
-
riše geometrizirano obliko glave in vratu v različnih legah,
-
riše različne glave po mavčnih odlitkih (obdobja grške in rimske antike ter renesančnih),
-
riše krokije iz različnih kotov opazovanja,
-
riše in analizira študije posameznih odlitkov od konstrukcijske linije k modelaciji,
-
riše doprsne portrete po živih modelih različnih spolov z uporabo različnih risarskih
tehnik,
-
fotografira različne osebe različnega spola in starosti, v različnih čustvenih stanjih in išče značilne spremembe fiziognomije ter jih nariše v skicah s svinčnikom,
-
riše portrete s pokrivalom in drugimi dodatki,
-
uporablja različne grafične pristope, glede na uporabo likovnih izraznih sredstev: linija,
ploskev, modelacija ipd.,
-
nadgrajuje svoje risarsko znanje v kompleksnejših formah,
-
riše različne modele (po spolu in starosti) in pri tem poudarja razlike v fiziognomiji
posameznika.
Vsebine
-
Anatomska struktura človeške glave, vratu in ramenskega obroča.
-
Poenostavitve glave in vratu v geometrijsko strukturo, iskanje simetrale, osi naklona
glave in deformacij obraznega dela zaradi perspektivičnih skrajšav.
-
Doprsni mavčni odlitki renesančnih, grških, antičnih modelov v različnih legah, zasukih,
nagibih ipd.
-
Značilnosti fiziognomije portretirancev glede na spol in starost.
-
Različna orodja, materiali in risarske tehnike in njihovi vizualni učinki.
-
Različne risarske izvedbe portretov znanih mojstrov in iskanje njihovih stilskih
posebnosti pri portretiranju ter primeri portretov, pri katerih je individualnost
portretiranca izjemna (Velasquez, Rembrandt, Géricault ...).
-
Izražanje likovne vsebine skozi risbo: portret in portretiranec (osebni izraz ustvarjalca). 27
-
3.3.8 Slikanje tihožitij – kompozicije iz različnih elementov in tkanin
Nadgradnja vsebine iz 2. letnika.
Cilji
Dijak:
-
skicira kompozicije različnih vaz, steklenic, lončnic, sadja, draperij ipd.,
-
skicira z različnimi risali (barvice, barvne krede, flomastri, barvni tuši ...),
-
slika tihožitje v monokromatski izvedbi v tehniki gvaša (mešanje ene barve z belo in
črno),
-
slika tihožitje z elementi mat površin v barvni modelaciji,
-
slika tihožitje z elementi s svetlečimi površinami v barvni modelaciji,
-
slika kompozicijo elementov v sorodnih barvnih odtenkih,
-
slika kompozicijo iz elementov v kontrastnejših barvah,
-
slika tihožitje v toplo-hladnem kontrastu (modulacija),
-
naslika tihožitje v različnih slikarskih tehnikah (tempera, akril ipd.).
Vsebine
-
Kadriranje motiva v odnosu do izbranega formata s stopnjevanjem zahtevnosti postavitve predmetov in draperij (slikovne predloge različnih avtorjev: Morandi, Cezanne, Picasso, Braque ...).
-
Odnos med obliko in barvo, barvne ploskve in njihova medsebojna razmerja, barvni kontrasti.
-
Prostorsko učinkovanje barve: odnosi med različnimi kvalitetami barvne ploskve (svetlost, barvnost, barvna moč).
-
Analiza barvnih odtenkov v odvisnosti od vira svetlobe.
-
Analiza barvnih odtenkov in kontrastov glede na snovnost (teksturo) predmetov.
-
Analiza barvnih odtenkov glede na različno oddaljenost od opazovalca.
-
Različni tehnološki postopki glede na izbiro slikarske tehnike: tempere, gvaš, akril,
akvarel.
28
3.3.9 Slikanje eksterjerja (šola v naravi)
Cilji
Dijak:
-
skicira na terenu in išče različne motive z različnimi risali (večji in manjši prostorski
izseki),
-
riše različne študije vedut z barvnimi risali (flomastri, barvne krede),
-
po opazovanju narave pripravi barvne skice, akvarelirane risbe kot osnutek za večjo
barvno študijo,
-
opazujejo barve v naravi in njihovo spreminjanje glede na oddaljenost (zračna in barvna
perspektiva) ter slikajo širše prostorske izseke ob upoštevanju videnega,
-
slikajo pejsaž, barvne študije eksterjerja s pomočjo tonske modelacije,
-
v praksi izvajajo barvno modulacijo po Cezannu,
-
slikajo in opazujejo spremembe barvnih tonov v naravi:
o glede na spremembe pozicij opazovanja,
o glede na svetlostno situacijo (zjutraj, opoldne, zvečer, jasno, megleno ...).Vsebine
-
Obnova že znanih slikarskih pojmov in slikovni primeri: eksterjer, veduta, pejsaž, kader, barvna perspektiva in zračna perspektiva, tonska in barvna modelacija, barvna modulacija in njihova uporaba v praksi ipd.
-
Pastoznost in lazurnost slojev barve.
-
Slikarske tehnike in materiali: akvareli, barvne krede in pasteli ter akrili.
-
Slikarska tehnologija v praksi: priprava podlag za slikanje z različnimi slikarskimi
tehnikami.
-
Cézanne in barvna modulacija (slikovno gradivo: barvne reprodukcije).
-
Pejsaž skozi čas in različni slikarski pristopi ter barvne interpretacije.